Kullan hinta muodostuu kolmesta tekijästä: kullan puhtaudesta (karaatit tai leima), painosta grammoissa ja ostajan maksamasta osuudesta maailmanmarkkinahinnasta. Kaksi ensimmäistä ovat mitattavia faktoja, joita et voi neuvotella. Kolmas vaihtelee ostajan mukaan – ja siihen kannattaa keskittyä.
Mitä karaatit tarkoittavat
Karaatti kertoo, kuinka suuri osa korusta on puhdasta kultaa. Asteikko on 24-osainen: 24 karaattia tarkoittaa puhdasta kultaa, 18 karaattia sitä, että 18 osaa 24:stä on kultaa ja loput muita metalleja.
Muut metallit – kupari, hopea, palladium – eivät ole huijausta. Puhdas kulta on liian pehmeää korukäyttöön, joten se sekoitetaan aina kestävämmäksi seokseksi. Ostaja maksaa kuitenkin vain siitä kultaosuudesta, ei koko painosta.
Leimat kertovat saman asian tuhannesosina
Suomessa ja muualla Euroopassa puhtaus merkitään yleensä kolminumeroisena leimana, joka kertoo kultapitoisuuden tuhannesosina:
- 375 – 9 karaattia
- 585 – 14 karaattia, yleisin suomalaisissa koruissa
- 750 – 18 karaattia
- 916 – 22 karaattia
- 999 – lähes puhdas kulta, tyypillinen harkoissa ja sijoituskolikoissa
Leima löytyy usein sormuksen sisäpinnalta, ketjun lukosta tai korvakorun tapista. Jos leimaa ei ole, se ei automaattisesti tarkoita ettei kohde ole kultaa – ostaja testaa puhtauden erikseen. Leimaton kulta vain vaatii enemmän selvitystyötä.
Punnitus: grammat ratkaisevat, mutta ei koko paino
Kullan arvo lasketaan puhtaan kullan grammoista. Käytännössä ostaja punnitsee kohteen, määrittää puhtauden ja laskee näiden perusteella, montako grammaa varsinaista kultaa erässä on.
Tästä syystä korun paino yksin ei kerro arvoa. Painava 375-ketju voi sisältää vähemmän kultaa kuin kevyempi 750-sormus. Samasta syystä korun muut osat vaikuttavat lopputulokseen:
- Kivet, helmet ja emali eivät ole kultaa eikä niistä yleensä makseta.
- Teräsjouset, kellonrannekkeet ja liimat vähentävät punnittavaa kultamäärää.
- Kultaus eli ohut pintakerros toisen metallin päällä ei ole massiivikultaa.
Punnituksessa kannattaa pyytää erittely: paljonko painoa oli kussakin puhtausluokassa. Läpinäkyvä erittely on myös yksi tekijä, joka vaikuttaa Luottamusindeksissä hintojen läpinäkyvyyden osuuteen.
Miksi sama kulta tuottaa eri summan eri ostajalla
Kun paino ja puhtaus ovat selvillä, jäljelle jää ostajan marginaali. Maailmanmarkkinahinta on kaikille sama, mutta se osuus, joka siitä maksetaan myyjälle, ei ole.
Vaikutus näkyy suoraan testilähetyksissä. Vuoden 2021 hintavertailussa kolmesta testilähetyksestä maksettiin kärkiviisikossa seuraavat kokonaissummat:
- Tavex – 3 330,46 €
- Aurek – 3 231,89 €
- Verkkokulta Oy – 3 148,05 €
- KultaExpress – 3 073,93 €
- Suomen kultareservi – 3 002,93 €
Kyse oli täsmälleen samasta kullasta. Ero kärjen ja viidennen sijan välillä oli satoja euroja, ja koko vertailussa oli mukana enemmän ostajia kuin tämä viisikko. Puhtaus ja paino olivat vakioita – vain marginaali vaihteli.
Näin varmistat, että hinta on laskettu oikein
- Etsi leimat itse ennen lähettämistä ja kirjaa ne ylös.
- Punnitse erä kotona keittiövaa'alla suuntaa antavaksi vertailukohdaksi.
- Erottele eri puhtausluokat omiin pusseihinsa.
- Pyydä tarjouksesta erittely: grammat, puhtaus ja grammahinta erikseen.
- Vertaa useampaa kullanostajaa ennen kuin hyväksyt tarjouksen.
Vertailumme perustuvat aitoihin testilähetyksiin ja pankkitilille todellisuudessa maksettuihin summiin – ei hinnastoihin. Vertailuja on tehty vuodesta 2017, ja sama havainto toistuu: karaatteja ja grammoja ei voi muuttaa, mutta ostajan voi vaihtaa.
